Celebrities kleden: Achter de schermen bij het Met Ball
bezig met laden...
Het was begin maart toen de e-mail van Stylist X binnenkwam. Zou Ontwerper X misschien interesse hebben in het kleden van Beroemdheid 1 en Beroemdheid 2 voor het Met Ball in New York? Op die vraag bestaat natuurlijk maar één mogelijk antwoord: Ontwerper X greep de kans met beide handen aan.
Zoals iedereen weet, is het Met Ball niet zomaar een liefdadigheidsgala. Het allerbeste van de Amerikaanse mode komt hier voorbij; het is het New Yorkse antwoord op de Oscars van Hollywood, en dat betekent dat de hele wereld meekijkt als beroemdheden hier hun opwachting maken. Dit jaar staat het gala in het teken van de première van de modetentoonstelling van het Costume Insittue: ’’Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination’’ [Hemelse lichamen: Mode en de Katholieke verbeelding].
Merken betalen hoofdprijs om aanwezig te kunnen zijn
Met een raad van bestuur bestaande uit onder andere Anna Wintour, Donatella Versace en Rihanna, is het gala een spektakel dat geen enkel modehuis of ontwerper wil missen. Dat verklaart waarom voor een tafel tot wel 500.000 dollar (419.000 euro) moet worden neergeteld, en waarom merken als Chanel en Tommy Hilfiger dat zonder te knipperen doen. En dan rekenen we nog niet mee wat ontwerpers de beroemdheden moeten betalen die in hun creaties gekleed gaan.
Ontwerper X, die vanuit Europa werkt, begon met het doen van onderzoek en het opsturen van schetsen van mogelijke outfits, inclusief opties voor stoffen, kleurpaletten en accessoires naar Stylist X. Nadat beide een paar keer contact hebben gehad en hier en daar een verandering hebben doorgesproken, bevestigen Beroemdheid 1 en 2 hun outfits en kan Ontwerper X beginnen met het maken van de jurken.
Van jurk tot accessoires: alles is handgemaakt
Het proces begint met het zoeken van de stof, die duurzaam moest zijn. En uniek. Echt alles - van de hoed, tot de juwelen tot de kraaltjes - is couture en moet op maat worden gemaakt voor de beroemdheden.
De maten zijn opgenomen tot in de kleinste details: van de omtrek van het hoofd, de lengte van de armen tot de wijdte van de heupen en alle proporties van de nek tot aan de tenen. Het volledige rapport wordt per mail naar Ontwerper X verstuurd, die dit vervolgens voorlegt aan de patroonmakers en naaisters die nu in korte tijd twee jurken moeten maken. Het is een kwestie van de maten volgen en hopen dat de jurk goed zit, omdat de beroemdheden er niet zelf zijn om de jurken te passen. Het komt zelden voor dat de eerste sample precies goed is.
Mousseline voor de proefversie
Geen wonder dat de eerste versie wordt gemaakt van mousseline, zodat geen kostbare stof verloren gaat die later nog talloze malen moet worden aangepast.
Alles ging soepel tot de eerste passessie. Enkele dagen voordat de proefjurk zou worden gepast in New York, moet één van de beroemdheden in Los Angeles zijn om te filmen. Het heeft dan ook niet langer zin voor hen om de jurken persoonlijk te komen passen. Daarom ontvangen beide een jurk via de post. Stylist X zal de passessies in New York filmen en notities maken van alle veranderingen die nog nodig zijn, om vervolgens naar Los Angeles te vliegen.
Zoveel veranderingen, zo weinig tijd
De veranderingen die moeten worden doorgevoerd vormen een echte uitdaging. Zo moet het korset losser worden, het decolleté bescheidener, de sleep langer, moet de stof waarvan de strik is gemaakt lichter zijn, enzovoort, enzovoort.
De maandag voor het uiteindelijke evenement, moeten de sample jurken in de studio van de ontwerper aankomen. De New Yorkse jurk was op tijd, maar de jurk uit Los Angeles was nergens te bekennen. Stylist X had het kledingstuk met koerier FedEx retour gestuurd, die dit weer uitbesteedt aan een ander bedrijf, waardoor de jurk nu verdwenen was. Uiteindelijk arriveerde de jurk aan het eind van de dag op dinsdag: twee dagen voordat Ontwerper X de uiteindelijke jurken naar New York zou meenemen voor de allerlaatste passessie. De laatste aanpassingen zouden nog op de ochtend van het gala worden gedaan.Tijdens de laatste passessie met de jurken die nu af zijn - en hoogstpersoonlijk door Ontwerper X meegenomen zijn langs de douane, waarbij ze bijna geplet waren tijdens de veiligheidsscan - blijkt dat het lijfje ietwat strak is voor Beroemdheid 1. “Teveel toetjes,” beweert ze. Wanneer de rits op de rug het begeeft, breekt er even paniek uit. Gelukkig heeft de studio een vervanging toegevoegd, en ook aan extra knopen, kraaltjes, stof en alles wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn is gedacht.
Beroemdheid 2 is niet gecharmeerd van het patroon van de kralen, maar aangezien deze allemaal met de hand zijn bevestigd kan daar nu weinig aan worden veranderd. De oplossing zou zijn om ze donker te kleuren, zodat ze dezelfde kleur hebben als de fluwelen stof. Weg is de schittering, die juist zo mooi was geweest wanneer ze over de rode loper liep, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat iemand zich goed voelt in haar jurk.
Beroemdheden bevinden zich in een luxepositie: ze kunnen uit talloze ontwerpers kiezen wanneer het aankomt op hun jurk voor de rode loper. Voor velen van hen hangt er zelfs een prijskaartje aan. Het Met Ball is een kans voor zowel beroemdheid als ontwerper om de show te stelen, en dat is een deal waar beide van profiteren.
Gelukkig vroegen deze beroemdheden niet om geld. Ze waren zelfs zo aardig om een bijdrage te leveren aan de totale kosten, die voor een jonge ontwerper enorm kunnen oplopen. Het lijkt een wonder, in de huidige wereld van influencer en celebrity marketing.
Disclaimer: sommige namen en gebeurtenissen in dit artikel zijn achtergehouden om de privacy van alle betrokken partijen te beschermen. Deze namen zijn bekend bij de redacteur die het belangrijk vindt om feitelijke informatie over alle aspecten van de modeindustrie uiteen te zetten, met respect voor de privacy van de betrokken personen.
Foto: via H&M
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans